Supernöjda utställare ger toppbetyg åt Trä & Teknik!


Utställarna vittnar om rekordförsäljning på årets Trä & Teknik.
– Det här var över all förväntan, säger Teuvo Pöyhönen på Crescocito, som ställde ut för första gången och direkt fick ett 50-tal leads – flera i miljonklassen!

223 företag ställde ut på årets Trä & Teknik på Svenska Mässan, som avslutades i fredags. Mässan hade över 7000 fackbesökare och fullsatta seminarier. Mässan, som invigdes av kung Carl XVI Gustaf, får genomgående höga betyg av både utställare och besökare.
– Responsen har varit fantastisk, säger Stefan Sundqvist, mässansvarig.
Att kungen, på eget initiativ, besökte mässan har tagits emot mycket väl inom skogs- och träindustrin, många känner glädje och stolthet.

Trä & teknik

Under mässan gjordes tidernas största satsning på seminarier från tre scener, Wood Fusion, Bygga i trä och Teknikscenen.
– Bygga i trä-satsningen påbörjade vi 2016. Den har blivit en succé. I år hade vi inte bara seminarier utan också många nöjda utställare inom industriellt byggande, säger Annika Persson, affärsutvecklare på Svenska Mässan. Wood Fusion-scenen fokuserade på effektiv produktion och digitaliseringens möjligheter inom möbel- och snickeriindustrin. Och på Teknikscenen visades bland annat det digitaliserade sågverkens potential.

Arkitektdagen var ett nytt initiativ för året, som blev mycket välbesökt. Speciellt stort intresse väckte seminarierna kring hybridkonstruktioner, med internationella storheter som Roberto Crocetti och Florian Kosche. Överhuvudtaget fanns ovanligt många arkitekter, byggare, konstruktörer, ingenjörer, konsulter och kommunansvariga bland årets besökare.

Så här tyckte några utställare:

Leif Hestergård, Weinig/Sågspecialisten
”Det har varit en väldigt bra mässa för oss. Vi har träffat de stora och viktiga kunderna inom massivträbearbetning: sågverk, hyvlerier, komponentfabriker och tillverkare av fönster, dörrar och golv. Vi erbjuder stora linjer för kapning, hyvling, fingerskarvning och bearbetning och har fört samtal om investeringar, bl a helt nya produktionsenheter, för mångmiljonbelopp. Vi är mycket nöjda.”

Teuvo Pöyhönen, Crescocito
”Det var första gången vi ställde ut på Trä & Teknik och så här efteråt kan man undra varför vi inte gjort det tidigare. Hittills har vi främst jobbat mot metall- och fordonssektorn med våra automatiserade och robotiserade färgsystem. Här på mässan har vi fått kontakter med ett flertal sågverk, snickerier och komponentproducenter. Vi har fått ett 50-tal leads, på mellan 50 000 och 5 miljoner kronor. Det känns som att merparten av dem kommer att leda till affärer. Resultatet är fantastiskt!”

Anders Vingeborn, IMA Norscan
”Vi gjorde en storsatsning på årets mässa och det föll mycket väl ut. Vi levererar inredningar och förvaringslösningar och har en bred målgrupp. Trä & Teknik är en väldigt viktig mötesplats för oss. I år har vi haft mycket trafik, i montern och i vår utställning vid entrén. Många kvalitetsbesökare och ännu fler leads än förra gången. Vi är absolut med igen 2020.”

Jonas Lindgren, Martinsons Byggsystem
”Vi säljer stommar för flerbostadshus och det här var första – men definitivt inte sista! – gången vi var med på Trä & Teknik. Vi har haft intressanta samtal med arkitekter, kommunfolk, konsulter, byggare och beställare. Vårt mål är att komma in tidigt i planprocesser och visa våra lösningar. Vi har fått väldigt många kontakter och ett 30-tal konkreta leads. Vi är mer än nöjda!”

Och så här tyckte besökare:

Mikael Axnervik, fabrikschef Inwido, Vetlanda:
”Det här var faktiskt första gången jag besökte Trä & Teknik och jag är väldigt positivt överraskad. Som Europas största fönstertillverkare förbrukar vi väldigt mycket trä. På mässan finns rätt sorts leverantörer och vi har haft en del affärssamtal. Jag tycker också att seminarierna varit väldigt intressanta. Till exempel kring hur digitaliseringen påverkar vår bransch. För oss är det viktigt att hänga med för att kunna behålla konkurrenskraften.”

Vill du veta mer?
Kontakta
 Stefan Sundqvist, affärsansvarig för Trä & Teknik, 031-708 80 71 eller Annika Persson, affärsutvecklare Svenska Mässan, 031-708 80 43.