Utställare inför Trä & Teknik 2022: "Hela branschen längtar efter detta"

Det händer mycket på fyra år. Träindustrin är inget undantag. På Trä & Teknik 2022 visas en rad exempel på revolutionerande tekniska lösningar, intensiv produktutveckling och nya digitala verktyg. Branschen är stekhet – och förväntningarna på mässan skyhöga. Vi har kollat läget med tre utställare.

Trä & Teknik har fått skjutas upp två år i följd på grund av pandemin. Men det massiva intresset för mässan, som går 30 augusti–2 september 2022 på Svenska Mässan i Göteborg, avspeglas i bokningsläget: 130 företag är redan anmälda och 73 procent av mässytan är inbokad.
– Det känns att vi är starkt på gång. Sawtec är till exempel med och vi laddar för en supermässa, säger Jan Nilsson, affärsansvarig för Trä & Teknik.
– Senaste mässan gick ju 2018. Fyra år är en lång tid och vi upplever ett väldigt sug i branschen efter att åter få samlas.

En uppfattning som verkar delas av utställarna. Vi bad tre av dem, från olika branschsegment, berätta om sina förväntningar. Vi ställde fyra frågor:

  • Vilket var ert främsta argument för att boka plats på Trä & Teknik 2022?
  • Har ni något nytt eller unikt på gång, vad är viktigast för er att visa upp?
  • Trä & Teknik gör en stor seminariesatsning 2022, vad tycker du om det?
  • Vad vill du säga till dina branschkollegor som ännu inte bokat plats?

 

Här är deras svar:

urban blomsterUrban Blomster, marknadschef, Södra

1) Jag tror den här mässan kan få en spinoff-effekt och bli ovanligt välbesökt till följd av det stängda samhälle vi haft under lång tid. Dessutom upplever vi ett ändrat synsätt: alltfler vill börja bygga i trä. Till viss del hänger det samman med Cementas uteblivna tillstånd, men även med de alltmer uppenbara klimatfördelarna. Vi får inte längre frågan “varför ska vi bygga i trä?” utan snarare “hur ska vi göra?”. Kunden har en annan attityd, är mer framåtlutad, när vi inleder dialogen. Vi hoppas på många kundmöten av den typen på Trä & Teknik, som för oss på Södra är årets viktigaste event i Sverige.

2) Sommaren 2022, strax innan Trä & Teknik, inviger vi vår nya fabrik i Värö som i ett slag tiodubblar produktionen av korslimmat trä. Vi ser idag en enorm drivkraft i att bygga i KL-trä och snart kan vi tillgodose marknaden på ett helt nytt sätt. Det blir viktigt för oss att kommunicera på mässan. Vi har också en färsk EPD klimatdeklaration på vår produkt, som visar att den ger världens lägsta koldioxidavtryck, 34 CO2-ekvivalenter per kubikmeter. Ett extremt lågt värde, som rönt intresse världen över. Produkten uppmärksammas också genom alla de projekt vi driver. Till exempel “Crossways”, en helt ny hållbar och digitalt uppkopplad stadsdel i Växjö, fem kommersiella fastigheter med stommar i trä. I det projektet samarbetar vi med Skanska och Comitech. Kompetensen i byggbranschen är relativt begränsad när det gäller att jobba med massivt trä. Därför är det viktigt att bilda partnerskap med dem som är duktiga på det – och på så sätt bygga kompetens gemensamt.

3) Helt rätt! Seminarieprogrammet stärker mötesplatsen och har stor betydelse för att locka besökare och skapa mervärde. På senaste mässan medverkade jag själv på scen i ett samtal om KL-trä. Det var fullt med folk och vi fick ett väldigt bra gensvar. Vi återkommer till ämnet 2022 då jag från Södra och representanter för Skanska och Comitech har en programpunkt där vi utvecklar ämnet och visar betydelsen av samarbeten och digitala processer.

4) Gör det! Jag kan rekommendera mässan, utifrån de erfarenheter vi har på Södra. Senaste mässan gav oss en jättebra output. Vi träffade till exempel många arkitekter och byggare, det var en alldeles utmärkt mässa för vår del.

Framförallt är Trä & Teknik ett bra event för den som vill synas, ett tillfälle att nå ut på nationell nivå.


fredrik apellFredrik Apell, Sverigeansvarig, Felder Group

1) Vi tror att Trä & Teknik kan göra ett verkligt lyft 2022, då många är sugna att gå på mässan efter pandemin. Felder har ett väldigt stort produktutbud som spänner alltifrån verktyg till pensionärer som vill bygga en fågelholk till senaste generationen industrimaskiner och robotiserade produktionslinjer. På mässan vill vi presentera en helt ny uppsättning maskiner som tidigare inte visats i Sverige. Trä & Teknik är den viktigaste mötesplatsen på den svenska marknaden och vi satsar extra stort med en monter på 800 kvadratmeter.

2) I högsta grad! Två av Felders nyutvecklade maskiner, en kantlistmaskin och en justersåg, är helt revolutionerande. Alla i branschen vet hur jobbigt det är att kantlista med PUR-lim: man har kort tid på sig från det man öppnat förpackningen, utrustningen måste rengöras och kräver mycket underhåll. Vår nya kantlistmaskin har en gluebox med PUR-lim på rulle som gör att du alltid får den exakta mängden. När du är färdig med kantlistningen rullar du bara ihop det som är kvar av limmet, du behöver aldrig rengöra. Den andra revolutionen gäller hur ny teknik förhindrar arbetsskador. Många har sågat av sig fingrar vid justersågar. Det kan inte hända med vår nya justersåg utrustad med PCS, Preventive Contacts System. Radiovågor känner av alla organiska material och gör att den som sågar aldrig kan komma i kontakt med klingan. Kommer handen 0,7 mm ifrån klingan sänks den blixtsnabbt ner i bordet. Och skulle du i hög hastighet råka falla ned i sågen reagerar säkerhetsfunktionen ännu snabbare och omöjliggör en kroppsskada. Med ett enkelt knapptryck hämtas klingan upp igen, och du är redo att såga vidare.

3) Bra. Seminarierna bidrar till att bredda mässan och locka besökare. Att få ta del av nya tankar och rön är viktigt, förutsatt att det är rätt kvalitet på de medverkande och att de vänder sig till alla kundgrupper.

4) You lose! Som utställare på Trä & Teknik har du mycket att vinna. På de mässor vi tidigare varit med har vi träffat helt rätt kunder. Monterbesökarna är i regel ute efter någonting, vill göra en framtida investering. Från Felders sida välkomnar vi många utställare, vi är inte rädda för konkurrens! Tillsammans drar vi fler besökare och skapar en bättre mässupplevelse.


anders vingebornAnders Vingeborn, VD, IMA Norscan

1) Trä & Teknik är en supermötesplats för hela vår bransch, när det gäller kontaktutbyten och nätverkande. Som underleverantör till industrin, framförallt till kökstillverkare, handlar vårt arbetssätt till stor del om relationsbyggande. Det här är inte något som kan skötas bakom kulisserna, vi måste träffas fysiskt. Efter den långvariga pandemin har vi mycket att ta igen. Att ställa ut på Trä & Teknik är därför en självklarhet för osspå IMA.

2) Ja, absolut! De senaste åren har vi jobbat intensivt med produktutveckling, både i produktform och i form av digitala hjälpverktyg. Den digitala satsningen har vi gjort för att förenkla vår egen och vår kunds försäljningsprocess. Via QR-koder och levande filmmaterial kan vår kund lätt förmedla information till sina kunder, till exempel om hur produkter ska installeras och användas. På så vis får slutkunden mycket mer och lättillgänglig information än vad hen kan få via en monteringsanvisning på ett A4-blad. På produktsidan är IMA marknadsledande i Skandinavien när det gäller system för källsortering och avfallshantering i köksmiljö. Vi har tagit nya steg och utökat produktportföljen med förbättrade funktioner för att förvara både torrt och fuktigt avfall och en funktion som komprimerar avfallet till minimal storlek. Ett annat av våra produktområden gäller förvaringsystem, garderober och skåp där vi tagit fram flera nya lösningar. Allt detta och mycket annat vill vi visa besökarna på Trä & Teknik.

3) Ett starkt seminarieprogram med relevanta teman kan absolut bidra till att lyfta mässan och ge ett extra värde för både besökare och utställare. Till exempel: vad händer med bostadsbyggandet? Det är en central fråga som jag och säkert många andra skulle vilja veta mer om.

4) Var med och bidra till att göra en attraktiv mässa! Det stärker vår bransch och vår gemensamma konkurrenskraft. Ju fler vi är desto intressantare blir mässan. IMA har medverkat flera gånger på Trä & Teknik och för varje gång inser vi att mässan blir en allt viktigare mötesplats för oss, i första hand för att bibehålla och utveckla befintliga samarbeten och relationer med kunder på den svenska marknaden.